FANDOM

Gruzja (gruz. საქართველო, Sakartwelo) – państwo na Kaukazie Południowym (Zakaukaziu). Obszar 69,7 tys. km². Graniczy na północy z Rosją, na wschodzie z Azerbejdżanem, a na południu z Armenią i Turcją; zachodnią granicę kraju wyznacza wybrzeże Morza Czarnego. Stolicą Gruzji jest Tbilisi. Patronem Gruzji jest św. Jerzy.Uznaje Naddniestrze za niepodległe państwo.

Geografia

W zależności od przyjętej wersji (granica Europa-Azja) całe terytorium Gruzji znajduje się w Azji, lub w Europie i w Azji, lub według jednej z wersji - całe w Europie. Na terytorium Gruzji panuje klimat podzwrotnikowy, wybitnie wilgotny w zachodnich regionach i kontynentalny na wschód od Gór Suramskich. Ze względu na górzystość kraju klimat odznacza się silną piętrowością. Najwięcej opadów notuje się na stokach gór Mescheckich, w pobliżu Batumi (nawet 4000 mm rocznie), zaś wyjątkowo suche są południowo-wschodnie krańce Gruzji (ok. 200 mm rocznie). Wyraźną granicą klimatyczną w Gruzji są Góry Suramskie. Południkowy przebieg tego pasma dzieli kraj na dwie niemal równe części: zachodnią o klimacie podzwrotnikowym morskim i wschodnią o klimacie podzwrotnikowym suchym. Na zachodzie rosną figi, palmy, laury, oliwki i inne rośliny śródziemnomorskie, wpływ na hodowlę tych roślin ma Morze Czarne. W Gruzji środkowej, w mniejszych miejscowościach, można napotkać też uprawę takich egzotycznych owoców jak kiwi czy banany. Cytrusy, granaty i tzw. hurmy (słodkie owoce pomarańczowe, rosnące na drzewach, podobne do pomidorów) rosną nawet na ulicach Tbilisi. W dalszej części kraju wzdłuż Kaukazu rosną rośliny typowo górskie, potocznie zwane alpejskimi. W całej Gruzji bardzo rozpowszechniona jest uprawa winorośli. Wina gruzińskie, takie jak "Saperawi", "Chwanczkara", "Kindzmarauli", "Cinandali" czy "Mukuzani", znane są na całym świecie.

Podział administracyjny [edytuj]

Gruzja dzieli się na: dwie republiki autonomiczne Abchazję i Adżarię, 9 regionów administracyjnych i miasto wydzielone Tbilisi. Obie republiki autonomiczne Gruzji, czyli Abchazja i Adżaria zostały utworzone w latach 20. XX wieku, w czasach ZSRR. Gruzińskie regiony możemy porównać do polskich województw. Ich zwierzchnikami są przedstawiciele prezydenta Gruzji, potocznie nazywani gubernatorami, których mianuje i odwołuje prezydent. Te regiony to:

Regiony dzielą się na 61 prowincji (gruz. რაიონი raioni).

Faktycznie republika autonomiczna Abchazja i były obwód autonomiczny Osetia Południowa nie znajdują się pod kontrolą władz gruzińskich i stanowią państwa nieuznawane.

Udział w Naszej Eurowizji

Rok Wykonawca Piosenka Finał Półfinał
Punkty Miejsce Punkty Miejsce
2007 Sopho Khalvashi My Visionary Dream 39 1 26 8
2008 Diana Gurtskaya Peace Will Come 21 10 Gospodarz
2009 brak udziału
2010 Sopho Nizharadze Shine Brak awansu 56 11
2011 Eldrine One More Day 77 5 97 3
2012 Anri Jokhadze I'm A Joker Brak awansu 13 17
2013 Sophie & Nodiko Waterfall 11 18
2014 The Shin & Mariko Three Minutes To Earth 0 22
2015 Nina Sublatti Warrior 31 4 66 2
2016 Nika Kocharov & YGL Midnight Gold 4 24 31 10
2017 Tako Gachechiladze Keep the Faith 26 17 75 6
2018 TBA TBA TBA TBA TBA TBA

Udział w Own Eurovision

Rok Wykonawca Piosenka Finał Półfinał
Punkty Miejsce Punkty Miejsce
2013 Sophie & Nodiko Waterfall Brak awansu 27 13
2015 Nina Sublatti Warrior 42 3 58 5
2016 Nika Kocharov & YGL We Agree 0 25 TOP5 roku 2015
2017 Mariko Lezhava Light It Up Brak awansu 8 18